از ۴ تا ۷ تیرماه؛ برگزاری نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۲ با مشارکت ۴۸۰ شرکت و ۱۰ کشور خارجی

از ۴ تا ۷ تیرماه؛ برگزاری نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۲ با مشارکت ۴۸۰ شرکت و ۱۰ کشور خارجی

سید حسن هاشمی مطرح کرد: الکامپ از چهارم تا هفتم تیر در نمایشگاه بین المللی برگزار می‌شود و امیدواریم نقطه عطفی در حوزه فناوری کشور باشد.

به گزارش همایشجا به نقل از اخبار نمایشگاه ها، نشست خبری نمایشگاه الکامپ صبح امروز در سازمان نصر تهران برگزار شد و اعضای سازمان نصر تهران و کشور جزئیاتی از چگونگی برگزاری ارائه دادند.

نمایشگاه الکامپ امسال پس از چهار دوره کنسل شدن برگزار می‌شود. در شرایطی که از اواخر فروردین به سازمان اعلام شده بود در تیر ماه این نمایشگاه باید برگزار شود. صادق فرامرزی عضو هیئت رئیسه سازمان نصر تهران با اشاره به کار فشرده نصر در این مدت گفت: «امیدواریم یکی از پرشکوه‌ترین الکامپ‌ها را برگزار کنیم چون علی‌رغم مشکلات این حوزه ناچاریم به زنده ماندن و تلاش کردن.»

الکامپ امسال از چهار تا هفتم تیرماه در محل نمایشگاه بین‌المللی از ساعت ۸ صبح تا ۳ بعد از ظهر برپا خواهد بود. حدود ۴۸۰ شرکت در فضای تقریبا ۲۳ هزار متری فضای اختصاصی و غرفه دارند. هم سازمان‌های دولتی و هم شرکت‌های خصوصی در این نمایشگاه شرکت می‌کنند و همچنین ۶۰ شرکت بین‌المللی از ۱۰ کشور خارجی و مهمانانی از روسیه، ازبکستان، کنیا، سوریه، عراق، ترکیه، ارمنستان و چین حضور خواهند داشت.

تاکید مهم نمایشگاه الکامپ امسال به گفته فرامرزی حوزه محتواست: «زمان گفت‌وگو است؛ چه طرف مقابل بشنود و چه نشنود.»

نمایشگاه دو استیج خواهد داشت که سخنرانی‌ها و پنل‌های مختلفی در راستای توجه به محتوا در آن‌ها انجام خواهد شد. الکامپ‌تاکس‌ها هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعد از ظهر در قالب ۸ رویداد در استیج‌ها برگزار می‌شوند. پنل‌های مختلف با موضوعات فناوری اطلاعات و حضور افراد تأثیرگذار و فعال در اکوسیستم اجرا می‌شود که این برنامه‌ها به صورت زنده از طریق وب‌سایت سازمان نصر هم منتشر خواهند شد. علاوه بر این فضاهایی در نمایشگاه برای بحث‌های B2B وجود دارد.

همچنین بخشی از این نمایشگاه به حضور دانش‌آموزان اختصاص داده شده است که با بازار آی تی و شرکت‌های این حوزه آشنا شوند. در نمایشگاه امسال استارتاپ‌ها حضور پررنگی دارند و سالن ۸ و ۹ نمایشگاه به شرکت‌های این حوزه اختصاص دارد.

سید حسن هاشمی رئیس سازمان نصر کشور در این نشست گفت که تیرماه برای صنعت فناوری اطلاعات با وجود نمایشگاه الکامپ و پس از آن روز فناوری اطلاعات، ماه مهمی است: «در ماه‌های گذشته سختی‌ها و مشکلات زیادی تجربه کردیم و در سازمان نصر مطالبه‌گر رفع مشکلات بودیم. تلاش کردیم بدون هیاهو مسئولیت را دنبال کنیم. طرح مستقیم موضوع با شخص رئیس جمهوری تاثیر خوبی داشت و در وزارتخانه هم موضوع اختلالات پیگیری شد و فکر می‌کنم بخشی از این مشکلات تا حدی رفع شده است ولی باز هم به عنوان مطالبه‌گر مشکلات را دنبال می‌کنیم.»

او از مسئولان درخواست کرد در نمایشگاه الکامپ حضور پیدا کنند و با فعالان صنعت فاوا گفت‌وگوهای مستقیم داشته باشند: «اگر می‌خواهیم هدف‌هایی مثل افزایش سهم اقتصاد دیجیتال محقق شود باید امید و انگیزه را در این حوزه ایجاد کنیم که امیدوارم الکامپ در این راستا باشد.»

رئیس نصر تهران: در بازگرداندن وضعیت اینترنت به حالت قبل موفق نبودیم

حسین اسلامی رئیس سازمان نصر تهران هم با اشاره به محدودیت‌های اینترنت گفت متاسفانه در اینکه دسترسی به اینترنت را به حالت قبل برگردانیم موفق نبودیم و حتی در زمینه رفع محدودیت‌های حداقلی هم اتفاقی رقم نخورد. او به نشست‌هایی با رئیس جمهوری و معاون اول که با نگاه رفع محدودیت‌های کسب‌وکارها صورت گرفت اشاره کرد و گفت معاون اول رئیس جمهوری هم تاکید دارد رفع مشکلات فعلی کشور بدون حمایت فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال ممکن نیست.

به گفته آزاد معروفی دبیرکل نصر کشور فعالان این حوزه چند سالی است منتظر این نمایشگاه هستند، به عنوان جایی که افراد و شرکت‌ها بتوانند به هم معرفی شوند: «اگر شرکت نمایشگاه‌ها و وزارت صمت ترتیبی دهند که سازمان نظام صنفی برای چند دوره برگزارکننده این نمایشگاه باشند می‌توانیم برای حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه برنامه‌ریزی کنیم. آنچه که دغدغه ما است ساماندهی بازار و ایجاد محیط سالم و رقابتی است که الکامپ می‌تواند به آن کمک کند.» فرامرزی هم در ادامه تأکید کرد که ارتباطات بین‌المللی در این نمایشگاه متاثر از ارتباطات بین‌المللی کشور است.

امسال برخلاف دوره‌های قبل فضای مسابقه‌ای در الکامپ برقرار نیست چون اعضای سازمان به این نتیجه رسیدند که موضوعات مهم‌تری وجود دارد. رضا قربانی رئیس کمسیون فین‌تک در این باره گفت: «آخرین الکامپ چهار سال قبل برگزار شده و شرایط کشور مشابه چهار سال قبل نیست که انتظار داشته باشیم استارتاپ‌ها خودشان را ارائه و معرفی کنند، پس آوردگاه سرمایه و پیچ در الکامپ امسال وجود ندارد. آن هیاهوی استارتاپی چهار سال قبل را امروز نداریم اما در سالن ۸ و ۹ شرکت‌هایی داریم که در چهار سال گذشته شکل گرفته‌اند. برندهایی با غرفه ۲۰۰ متری که طول عمرشان به ۵ سال نمی‌رسد اتفاق مهم امسال است. در این الکامپ انتظار اسم‌های قدیمی و حرف‌های تکراری را نداشته باشیم.»

قربانی با اشاره به حضور صرافی‌های رمزارز در ااین الکامپ گفت: «مطلوب ما در نصر این است که الکامپ بتواند تصویر درستی از امروز بدهد و آیینه وضعیت ما باشد.»

برنامه کامل پنل‌ها در روزهای آینده منتشر می‌شود.

حباب قیمت کالاهای آی‌تی به دلیل کمبود عرضه است

در این نشست همچنین به موضوع روز فناوری که ۲۰ تیرماه برگزار می‌شود اشاره شد. این رویداد به صورت نصف روزه از ۲ تا ۸ شب در برج میلاد برگزار خواهد شد و تمرکز جدی امسال روی محتوا خواهد بود.

در بخش دیگری از این نشست اعضای سازمان نصر از مشکلات مختلف این حوزه گفتند.

مجید اورعی رئیس رسته نرم‌افزار سازمان خبر داد رویداد روز برنامه‌نویس در شهریور ماه برگزار می‌شود و فرصتی است تا فعالان این صنعت و مسئولان دولتی درباره موضوعات تخصصی نرم‌افزار دور یک میز بنشینند. به گفته‌ی او پس از گذشته سه دهه از عمر نرم‌افزار در کشور، همچنان مشکل امضای کار نرم‌افزار و تولید آن وجود دارد: «یکی از موضوعات گریبان‌گیر حوزه نرم‌افزار گواهی‌نامه‌های تایید فنی، افتا، پروانه بهره‌برداری و دانش‌بنیان شدن است که تلاش می‌کنیم تا جای ممکن گواهی‌نامه‌ها را تجمیع کنیم و اگر ضرورتی ندارند آن‌ها را حذف کنیم.»

پس از او آیدین عدالت عضو هیئت مدیره نصر تهران به مسائل رسته سخت‌افزار اشاره کرد و گفت وضعیت تخصیص ارز به تامین کالاهای حوزه آی‌تی بحرانی است و گریبان‌گیر بازار سخت‌افزار و ارتباطات است: «اگرچه ارز در کشور کم است و منابع به سختی به دست دولت می‌رسد، ولی مسئله ما این است که در بانک مرکزی تشخیص اولویت برای تخصیص به‌درستی انجام نمی‌شود. در حالی که برای خودرو چندین میلیارد دلار اختصاص می‌یابد، در صنعت آی سی تی به نیم میلیارد دلار هم نمی‌رسد.»

به گفته او از حدود پنج میلیارد دلار ارزی که این حوزه نیاز دارد سه میلیارد دلار آن فقط مخصوص گوشی تلفن همراه است. همچنین تولیدکنندگان برای واردات قطعاتی که نیاز دارند با مشکل تامین ارز مواجه هستند: «از تبعات کوتاه مدت این سیاست این است که عرضه‌ی کالای آی تی از تقاضا عقب افتاده و باعث شده اقلام دچار حباب قیمتی شوند. حتی قیمت کالاها به چند برابر قیمتی که در امارات و چین خرید و فروش می‌شوند در کشور ما عرضه می‌شوند. این حباب قیمتی به‌خاطر کمبود عرضه و عامل اصلی آن سیاست‌های بانک مرکزی است.»

او تأکید کرد علاوه بر کمبود ارز و گرفتاری سامانه‌ها و فرایندهای اداری، اصل ماجرا سیاست‌گذاری است: «سیاست کلی هیئت دولت است که تخصیص ارز را کند کنند. تقاضای ما این است که اولویت آی سی تی را به عنوان یکی از ارکان اساسی زندگی شهری و روستایی در نظر بگیرند. الان اهمیت پهنای باند و سامانه هوشمند از دسترسی به آب و برق و جاده کمتر نیست و نبودشان زندگی را مختل می‌کند.»