تدوین سه ساله تقویم نمایشگاه تهران

تدوین سه ساله تقویم نمایشگاه تهران

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی مطرح کرد: به دنبال برنامه‌ریزی برای تدوین تقویم نمایشگاهی  تا سال ۱۴۰۴ هستیم تا گامی برای صدور مجوز عناوین نمایشگاهی تا سه سال آینده باشد.

به گزارش همایشجا به نقل از اخبار نمایشگاه ها، نشست خبری روز جهانی نمایشگاه ها با شعار مدیریت همه بازارها برای همه مخاطبین امروز دوشنبه ۲۲ خرداد ماه با حضور سید احمد رضا علایی طباطبایی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ج.ا.ایران، فعالان و مدیران انجمن های صنعت نمایشگاهی و اصحاب رسانه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برپا شد.

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی در این نشست با اشاره به ظرفیت های صنعت نمایشگاهی گفت: صنع نمایشگاهی در ایران وارد نیم قرن دوم فعالیت خود شده است و به یکی از صنایع پربار با ظرفیت بالا تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه در این صنعت شاهد حضور مثمرثمر بخش خصوصی هستیم؛ عنوان کرد: در حال حاضر در نقطه مطلوب قرار نداریم اما می‌توانیم به این مرحله نیز برسیم. برنامه ریزی و همگرایی لازمه پیشرفت و توسعه این صنعت است و امیدوارم شاهد همگرایی بیشتری بین فعالان صنعت نمایشگاهی باشیم.

علایی با بیان اینکه تقسیم کار مزیت رقابتی ایجاد می کند، گفت: باید از تمام ظرفیت های موجود در کشور برای برگزاری رویدادهای داخلی و بین المللی برای توسعه روابط تولیدکنندگان و خریداران استفاده کنیم.

وی با اشاره به نامه دادستانی کل کشور درخصوص محل نمایشگاهی شهر آفتاب، اظهار داشت: پاسخ این نامه طی روزهای آینده در هفت بند منتشر خواهد شد. ما معتقدیم که باید از ظرفیت‌ها و مزایای سایت‌های دیگر نمایشگاهی بهره‌برداری کنیم. با توجه به استفاده از بیت المال برای ایجاد این فضا، آمادگی لازم برای برگزاری رویدادهای مختلف وجود دارد تا اتلافی انجام نشده باشد. رویکرد و نگاه ما در شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی کسب درآمد نیست بلکه به دنبال ارتقاء این صنعت هستیم. وی با بیان پیش نویس تقویم نمایشگاهی سال ۱۴۰۳ آماده شده است، تصریح کرد: تفاهم نامه ای یک ماه پیش با «ایران مال» امضا شد تا برخی از عناوین نمایشگاهی در این مکان برگزار شود. همچنین آمادگی آمادگی داریم تا تقویم مشترک استان تهران برای برگزاری رویدادها در نمایشگاه شهر آفتاب را داشته باشیم و در مرحله بعدی با استفاده از ظرفیت های چهار شهر تبریز، اصفهان، شیراز و مشهد تقویم ملی نمایشگاهی را تدوین می کنیم.

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی در ادامه گفت: به دنبال برنامه‌ریزی برای تدوین تقویم نمایشگاهی  تا سال ۱۴۰۴ هستیم تا گامی برای صدور مجوز عناوین نمایشگاهی تا سه سال آینده باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به رشد قابل توجه بازدید کنندگان و غرفه‌داران خارجی در سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: ما در سال ۱۴۰۲ شاهد رشد قابل توجه بازدید کنندگان خارجی بودیم. در نمایشگاه نفت شاهد رشد ۴۰۰ درصدی حضور و مشارکت کنندگان خارجی و در نمایشگاه ایران اکسپو شاهد حضور۱۳۵۰ بازدیدکننده و تاجر خارجی بودیم این روند مثبت ادامه خواهد داشت.

علایی با اشاره به تجربه تلخ حضور ایران در اکسپو دبی گفت این تجربه به دلیل عدم تصمیم گیری به موقع و از دست دادن زمان مناسب برای برنامه ریزی بود. ما در اکسپو اوزاکای ژاپن نیز دو مشکل داریم که ممکن است تجربیات اکسپو دبی در این رویداد تکرار شود. مشکل اول ما موضوع افتتاح حساب است بارها با وزارت خارجه و نهادهای مرتبط پیرامون حل این مشکل رایزنی شده است. موضوع دوم بحث مصوبه هیئت دولت است که امیدواریم هفته آینده در هیئت دولت این موضوع تصویب شود.

لزوم استفاده از همه ظرفیت‌های صنعت نمایشگاهی

در ادامه این مراسم شهنام سپاسدار عضو هیئت رئیسه انجمن برگزارکنندگان نمایشگاهی نیز با بیان اینکه برگزاری مراسم روز جهانی نمایشگاه ها دو حسن مهم دارد،‌اظهار داشت: با گرامیداشت این روز توجه مدیران و سیاست گذاران کشوری به این صنعت مهم جلب می شود. در وهله دوم نیز جایگاه صنعت نمایشگاهی ایران در جهان تبیین می شود.

وی در ادامه با تشریح آمارهایی جهانی از میزان مشارکت و بازدیدکنندگان نمایشگاهی، عنوان کرد: بررسی این آمارها نشان می دهد که ما باید از تمام ظرفیت های موجود در صنعت نمایشگاهی استفاده کامل را ببریم.