هامکس ۱۴۰۱ پای کشورهای اتحادیه اوراسیا را به بازار ایران باز کرد

هامکس ۱۴۰۱ پای کشورهای اتحادیه اوراسیا را به بازار ایران باز کرد

عباس هاشمی دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران: هامکس ۱۴۰۱ پای کشورهای اتحادیه اوراسیا را به بازار ایران باز کرد

عباس هاشمی دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، در زمینۀ نقش نمایشگاه های تخصصی بین المللی کشور در توسعه صادرات و تولید کشور و فعالیت انجمن صنایع لوازم خانگی ایران و تجربههای آن در برگزاری نمایشگاه های تخصصی و اثرگذاری آنها بر تولید، بازاریابی، صادرات و کمک به فعالان کسب وکار گفت وگویی با کتاب سال صنعت نمایشگاهی انجام داده و به نکات مهمی در این زمینه اشاره کرده است.

برای شروع گفت و گو مختصری درباره فعالیت تان در صنعت نمایشگاهی کشور توضیح دهید.

انجمن صنايع لوازم خانگي ايران به عنوان بزرگ‌ترين و قديمي‌ترين تشکل ملّي صنعت لوازم خانگي کشور، تاکنون مجري ۲۲ رويداد نمايشگاهي در عرصة صنايع لوازم خانگي بوده است.

از دو سال گذشته تاکنون، رويداد نمايشگاه بين‌المللي صنايع لوازم خانگي ايران با عنوان «هامکس» برگزار مي شود و امسال نيز رويداد بيست و دوم نمايشگاه صنايع لوازم خانگي ايران يا هامکس ۱۴۰۱ (۲۰۲۲) را برگزار کرديم.

 به عنوان یکی از فعالان صنعت نمایشگاهی ایران در سال ۱۴۰۱ چه چالش ها و دستاوردهایی داشته اید؟

در بخش نخست بايد گفت که رويداد نمايشگاهي هامکس 1401 از لحاظ رتبه بندي داراي گريد +A  بوده است و اين به آن معني است که چنين رويدادي بايد ميزبان هيات‌هاي تجاري بوده و همچنين چندين برنامه علمي نيز بايد در طول مدت نمايشگاه برگزار شود.

در زمينة حضور هيات‌هاي تجاري بايد اشاره نمايم که اين مهم با تمرکز بر کشورهاي عضو اتحاديه اوراسيا صورت گرفت و منجر به تعاملات و مبادلات خوبي در زمينه صادرات و همکاري‌هاي مشترک شد. همچنين رويداد علمي هاتک از سوي کانون هماهنگي دانش، صنعت و بازار لوازم خانگي و همکاري شرکت شهرک‌هاي صنعتي استان قزوين و معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري با محوريت تعميق ساخت داخل و توليد محصولات هوشمند لوازم خانگي برگزار شد.

در بخش دوم بايد به ميزان رضايتمندي از اين رويداد اشاره کرد؛ به گواه نظرسنجي مرکز اطلاعات علمي جهاددانشگاهي SIDبه عنوان يکي از مراکز و هسته‌هاي پايش و تحليل افکار سنجي، که نهادي مستقل در عرصة نظرسنجي است، رويداد هامکس 2022 توانسته رضايتمندي 97 درصدي بازديدکنندگان را جلب کند. اين رضايتمندي نسبت به سال گذشته ارتقايي 11 پله‌اي داشته است.

يکي از نکات قابل ذکر در اين‌ رابطه، کيفيت برگزاري نمايشگاه است. اين مورد به دو بخش پيش و حين برگزاري نمايشگاه دسته بندي مي‌شود. در بخش پيش از برگزاري که عمدتاً مربوط به فرآيند ثبت نام است، ميزان رضايت در حدود ۶۰ درصد بوده و اکثريت مشارکت‌کنندگان از فرآيند ثبت نام الکترونيکي رضايت داشته اند.

در حين برگزاري نمايشگاه نيز شرکت‌کنندگان کيفيت برگزاري مراسم افتتاحيه را نسبت به سال‌هاي پيشين بهتر ارزيابي کرده‌اند. علاوه بر اين، ۹۸ درصد از مشارکت کنندگان در اين نظرسنجي نمايشگاه را نسبت به نمايشگاه سال گذشته پيشرفته‌تر دانسته‌اند. البته نارضايتي‌هاي اعلامي نيز در حين برگزاري اين نمايشگاه وجود داشته است که مرتبط با موضوعاتي از جمله تأمين امنيت سالن‌ها، نظافت و تهوية سالن‌ها است؛ ناگفته نماند که تأمين اين دست از موارد با نمايشگاه بين‌المللي تهران بوده و از حيطة اختيارات مجري خارج است.

با اين حال ۹۲ درصد از مشارکت کنندگان گفته‌اند که در سال‌هاي آتي نيز تمايل به حضور در نمايشگاه دارند که اين براي انجمن صنايع لوازم خانگي ايران به عنوان برگزار کنندة رويداد هامکس بسيار مهم است.

 آیا نقش و تاثیر برگزارکنندگان نمایشگاه ها و رویدادها در صنعت نمایشگاهی ایران را متناسب با توانایی و ظرفیت آنها ارزیابی می کنید؟ برای ارتقای نقش و تاثیر آنها چه پیشنهادهایی دارید؟

اين موضوع نسبي است و در صنايع مختلف و همچنين از نمايشگاهي به نمايشگاه ديگر متفاوت است. اگر به صورت کلان بخواهيم به سوال شما پاسخ بدهيم، بايد به اين نکته اشاره کنيم که ايران همواره به برگزاري نمايشگاه توجهي ويژه داشته است. از همان زمان که سالن‌هاي نمايشگاه بين‌المللي به بهره‌برداري رسيد تاکنون که سالانه شاهد برگزاري رويدادهاي نمايشگاهي گوناگوني هستيم. طبيعتًا برگزاري نظرسنجي‌ و جمع بندي نتايج رويدادهاي نمايشگاهي ما را به يک نقشه و تعريف از وضعيت موجود نمايشگاه‌ها خواهد رساند.

به طور کلي ارتقا سالن‌هاي برگزاري نمايشگاه و همچنين بهسازي محيطي مي‌تواند رضايتمندي مشارکت‌کنندگان را افزايش دهد. در حقيقت بايد سطح زيرساخت‌هاي کشورمان براي برگزاري رويدادهاي نمايشگاهي رشد و توسعه پيدا کند.

 روند تحولات صنعت نمایشگاهی در جهان و ایران را در قرن پیش رو چگونه ارزیابی می کنید؟ امکانات فضای مجازی چه فرصت ها و تهدیدهایی را پیش روی برگزار کنندگان صنعت نمایشگاه ها می تواند قرار دهد؟ چه

راهکارهایی برای استفاده بهتر از فرصت های فضای مجازی و تبدیل تهدیدهای آن به فرصت پیشنهاد می کنید؟

پاسخ به اين سؤال شما را بايد به دو بخش پيش و پس از شيوع ويروس کوويد ۱۹ دسته بندي کرد. از قضا اين رخداد جهان را تکان داد که مصادف با شکل‌گيري قرن جديد در ايران بود. شايد تا پيش از شروع همه‌گيري، فضاي مجازي به مثابه يک عرصة نسبتاً لوکس به نظر مي‌آمد اما همه‌گيري کوويد معادلات را تغيير داد.

به طور خلاصه و در پاسخ شما بايد گفت که جهان پس از شوک نخست حاصل از همه‌گيري، دو رويکرد را در قبال نمايشگاه پيش گرفت. رويکرد نخست تعويق و رويکرد دوم توسل به فضاي مجازي بود. به عنوان مثال نمايشگاهي همچون اکسپو ۲۰۲۰ با تعويقي يک سال و نيمه مواجه شد اما اين تنها راه حل نبود بلکه عرصة نمايشگاهي در سراسر جهان تصميم گرفت از ظرفيت‌هاي فضاي مجازي استفاده کند.

نمايشگاه کتاب کودک بولونيا، بزرگ‌ترين دورهمي ناشران کتاب‌هاي کودک و نوجوان در سراسر دنيا که هر سال در ماه مارس (اسفند/ فروردين) برگزار مي‌شد، تا سال ۲۰۲۲ و به مدت سه سال پياپي بر بخش آنلاين تمرکز کرد. در نمايشگاه کتاب فرانکفورت که در ماه اکتبر (مهر/ آبان) برگزار مي شود نيز تا سال ۲۰۲۱ و به دليل محدوديت‌هاي ناشي از همه‌گيري، بخش عظيمي از بار نمايشگاه در قسمتِ فروش حق انتشار (کپي رايت) بر دوش فضاي مجازي بود.