تشریح دستاوردهای انجمن غرفه سازان و خدمات نمایشگاهی تهران در سال ۱۴۰۲

تشریح دستاوردهای انجمن غرفه سازان و خدمات نمایشگاهی تهران در سال ۱۴۰۲

به گزارش همایشجا، غلامرضا فیلسوف که مدیر یکی از برندهای معتبر غرفه سازی در صنعت نمایشگاهی کشور است، به سبب جایگاه و اعتباری که در میان جامعه غرفه‌سازان دارد، به ریاست انجمن غرفه سازان و خدمات نمایشگاهی تهران برگزیده شده است. او که در کنار فعالیت حرفه‌ای‌اش همواره در مبحث‌های کارشناسی درون خانوادگی فعالان صنعت نمایشگاهی مشارکت فعال داشته است، اکنون قرار گرفتن در این جایگاه را فرصت مغتنمی برای پیشبرد و پیگیری پیشنهادهای تخصصی‌اش می‌داند. ضمن قدردانی از غلامرضا فیلسوف و اعضای انجمن غرفه‌سازان که بیشترین حمایت مالی را از کتاب سال صنعت نمایشگاهی، با اعتقاد به ضرورت تر شدن این رسانه و تریبون خانواده صنعت نمایشگاهی به عمل آورده‌اند، مطالعه گفتگوی او که با دقت پاسخ داده، دعوت می‌کنیم:

غلامرضا فیلسوف اعلام کرد: در کنار تهیه سامانه جامع انجمن جهت سهولت ارتباط با اعضا و انجام کلیه امور صنفی به صورت آنلاین، موارد مهم دیگری از قبیل تغییر محل دفتر انجمن، بررسی و پیشنهاد تصحیح لیست تخلفات HSEE و مستندسازی موارد مربوطه با همکاری انجمن، انجام راستی آزمائی غرفه سازان جهت صدور گواهینامه های سال 1403و تهویه سالن ها در دستور کار قرار داشته که در حال مذاکره، پیگیری و تعامل با معاونین و مدیران محترم شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی هستیم و امیدواریم در طول سه ماه آینده انجام و به نتیجه برسد. فیلسوف گفت: کمیته ها و کارگروه های تخصصی انجمن با حضور و مشارکت اعضا در انجام امور صنفی و همچنین بررسی و تهیه برنامه های مربوطه جهت کاهش و برطرف کردن مشکلات و ارتقا کمی و کیفی و تعامل بیشتر با سایر فعالان صنعت نمایشگاهی تشکیل و فعالیت می نمایند. همچنین پس از مدت ها و با انجام مذاکرات لازم با مدیران محترم نمایشگاه، دسترسی به سامانه صدور مجوز غرفه سازی به انجمن تحویل شد. در ادامه کارها نیز شناسه ملی انجمن جهت ایجاد ارتباط حقوقی با سازمان ها و شرکت های دولتی و تقویت ساختار قانونی اداری و مالی انجمن با پیگیری های لازم توسط اداره کار و تعاون صادرگردید. از سوی دیگر، آیین نامه و مقررات غرفه سازی با هدف تصحیح و حفظ منافع غرفه سازان و افزایش اختیارات انجمن ابتدا در چندین جلسه در کارگروهی در دفتر انجمن بررسی و نظرات مربوطه در آن درج و سپس به مدیران محترم نمایشگاه ارائه گردیده تا پس از بررسی، جهت اجرایی شدن به تصویب هیات مدیره محترم شرکت سهامی برسد. در راستای توسعه مسولیت اجتماعی، انجمن حمایت از شرکت های متخصص و همچنین حمایت از خدمات جدید نمایشگاهی را در دستور کار قرار داده تا علاوه بر غرفه سازی، به خدمات نمایشگاهی نیز توجه شود.
غلامرضا فیلسوف رئیس انجمن غرفه سازان و خدمات نمایشگاهی تهران، در گفتگو با خبرنگار ما به مناسبت بررسی دستاوردهای انجمن در سال ۱۴۰۲ گفت: خوشبختانه امسال در دهمین سالگرد تشکیل انجمن و بلوغ بیشتر آن هستیم که با اقدامات موثر و رشد فعالیت انجمن همراه بوده است و از طریق تقویت و تحکیم ارتباطات و پیگیری های لازم در سال ۱۴۰۲، اکنون شاهد تعامل بیشتر و هر چه بهتر با مدیران محترم شرکت سهامی نمایشگاه‌ها و برگزار کنندگان نمایشگاهی هستیم.
وی ادامه داد: با شروع فعالیت هیات مدیره دوره پنجم از خرداد سال ۱۴۰۱ مبنای کار بر اساس تقویت ساختار و توسعه تعاملات با ارگان‌ها و متعاملین صنفی پایه گذاری شد. همچنین با تغییر در اساسنامه، نام انجمن به انجمن غرفه‌سازان و خدمات نمایشگاهی تغییر یافته است تا در آینده نزدیک و بر اساس اساسنامه فعالین خدمات نمایشگاهی نیز در چارچوب انجمن بتوانند فعالیت نمایند.
کمیته ها و کارگروه های تخصصی
فیلسوف گفت: یکی از مهمترین کمیته ها در انجمن، کمیته انضباطی بوده که جهت رسیدگی به تخلفات و رفع مشکلات صنفی بین کلیه متعاملین ( غرفه سازان، برگزار کنندگان، مشارکت کنندگان، پیمانکاران و… ) فعالیت می نماید و سایر کمیته‌های تخصصی و هیات نظارت و بازرسی نیز برای رصد تخلفات و کارکرد هرچه بهتر انجمن شکل گرفته است.
اعضا در کمیته ها و کارگروه ها حضور فعال داشته و هیئت مدیره با کمک اعضا کارهای تخصصی هر کمیته یا کارگروه را انجام می‌دهد. همچنین با توجه به تغییرات قوانین و مقررات مالیاتی کارگروه مالیاتی تشکیل تا راهکار مشترکی جهت اعضای انجمن در ارائه صحیح عملکرد مالیاتی آنها و ارائه به سامانه مالیاتی کشور تدوین نماید.
دسترسی انجمن به سامانه صدور مجوز غرفه سازی
وی افزود: در اوایل سال ۱۳۹۷ سامانه صدور مجوز غرفه سازی با تلاش هیات مدیره دوره سوم راه اندازی و فعال شد اما در ادامه و در سال ۱۳۹۸ مدیران وقت شرکت سهامی نمایشگاه‌ها این سامانه را ملغی و سامانه مشابه جدیدی را برای نمایشگاه ایجاد کردند که متاسفانه در طول حدود ۴ سال گذشته، انجمن به این سامانه هیچگونه دسترسی نداشت. در سال جاری با پیگیری و انجام مذاکرات لازم با مدیران محترم شرکت سهامی نمایشگاه ها، اعلام کردیم که برای نظارت بر عملکرد اعضا، جلوگیری و کاهش تخلفات لازم است که انجمن نیز به سامانه مذکور دسترسی داشته باشد و پس از تعامل و پیگیری ، در اواخر آبان ماه ۱۴۰۲ دسترسی به سامانه صدور مجوز غرفه سازی توسط انجمن امکان‌پذیر شد و از این طریق انجمن نیز بر فعالیت اعضا و غرفه سازان نظارت دارد.
شناسه ملی انجمن غرفه سازان و خدمات نمایشگاهی
وی ادامه داد: در سال های قبل انجمن ها می بایست در اداره ثبت شرکت‌ها نیز ثبت می‌شدند تا بتوانند شناسه ملی را برای انجام امور مالی و حقوقی خود دریافت کنند که این امر در سال های گذشته انجام نشده بود.
با تغییر قانون در اواخر سال گذشته، صدور شناسه ملی انجمن های صنفی کارفرمایی به وزارت کار و تعاون محول گردید اما زیر ساخت آن توسط وزارت کار و تعاون حدودا در نیمه دوم امسال آماده شد و در نهایت با پیگیری مستمر، شناسه ملی انجمن غرفه سازان و خدمات نمایشگاهی تهران در آذر ماه سال جاری اخذ شد تا انجمن بتواند با ایجاد ارتباط حقوقی و قانونی، تعامل بهتری با سایر سازمان‌ها و شرکت‌ها داشته باشد.
چالش های صنعت نمایشگاهی
رئیس انجمن غرفه سازان، در ارتباط با نوع همکاری ارکان نمایشگاهی، گفت: چالش‌ها و مقاومت‌هایی وجود داشته و برخی نیز به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند و به دنبال منافع کوتاه مدت خود هستند که اینگونه موضوعات باعث ایجاد تضاد منافع، جلوگیری از دستیابی به منافع جمعی و تداخل کاری می‌شود. بر این اساس ابتدا باید ارتباط حقوقی، نقش و وظایف سه رکن اصلی برگزاری نمایشگاه ها شامل سایت ها ، برگزار کنندگان و غرفه سازان را به صورت جامع با حفظ منافع همه ارکان مربوطه تبیین و مشخص کنیم. به عبارت دیگر همان طور که هدف مشارکت کننده ارائه کالا و خدمات و جلب رضایت بازدید کننده است، سایت داران، برگزار کنندگان و غرفه سازان نیز به دنبال جلب رضایت مشارکت کنندگان و به نوعی بازدیدکنندگان هستند و لذا همه این ارکان، در نهایت منافع مشترکی دارند.
لزوم تعامل ارکان نمایشگاهی
فیلسوف تاکید کرد: بیشترین نقش جهت افزایش و رشد کمی و کیفی نمایشگاه ها را برگزار کنندگان و غرفه سازان ایفا می نمایند و تعامل و همکاری آنها الزامی است تا نمایشگاه ها نتیجه بهتری داشته باشند. در این راستا لازم است جایگاه و حدود وظایف آنها تبیین شود. در این راستا شرکت سهامی نمایشگاه‌ها می تواند نقش مهمی داشته تا با ایجاد وحدت رویه، این امر به صورت ملی انجام شود و لزوم تحقق آن اعتماد به بخش خصوصی و واگذاری امور اجرایی به تشکل های صنفی است.
آیین نامه و مقررات غرفه سازی
وی در مورد قوانین و مقررات مربوط به غرفه‌سازی از جمله رتبه‌بندی، راستی آزمایی و همچنین نحوه رسیدگی به تخلفات گفت: آیین نامه جدید با همکاری انجمن و مدیران محترم نمایشگاه تهیه شده و امیدواریم تا پایان سال جاری به تصویب هیئت مدیره محترم شرکت سهامی رسیده و اجرائی گردد.
وی افزود: پیش از این غرفه سازان با اسامی A,B,C,Dگریدبندی شده بودند اما این کار موجب لطمه زدن به فعالیت برخی غرفه‌سازان شده بود و اکثر مشارکت کنندگان به دنبال همکاری با غرفه سازان گریدA وB بودند که در سال 1398 این گرید بندی و اسامی تغییر کرد. وی در ادامه گفت: رتبه‌بندی فعلی براساس تعیین سقف متراژ قابل ساخت در هر دوره نمایشگاهی توسط غرفه سازان است و 4 رتبه وجود دارد. یک شرکت امکان ساخت متراژ بیشتری را دارد و یکی امکان ساخت متراژ کمتر اما این به معنای برتری یکی بر دیگری و یا تفاوت کیفیت نیست و صرفاً تفاوت آنان در محدودیت متراژ ساخت است.
خلاقیت جوانان تازه وارد
وی تاکید کرد: لازم است توجه داشته باشیم که برخی ازجوانان که با رتبه ۴ و شرکت جدید الورود هستند افراد بسیار توانمندی بوده که با ایده پردازی و ساخت کارهای زیبا و با کیفیت توجه همگان را جلب کرده اند ولذا به هیچ عنوان نمی‌توان گفت داشتن رتبه های ۳ و ۴ به معنای عدم توانایی و یا پایین بودن کیفیت کار آنان است.
طرح چالش ها با ارائه راه حل آن
وی اعلام کرد: ما معتقدیم در کنار طرح اشکالات و چالش‌ها باید راهکار عملی نیز ارائه شود و لذا در مذاکرات و جلسات خود با مدیران شرکت سهامی و سایر فعالان عرصه صنعت نمایشگاهی همواره در کنار ارائه چالش‌ها و اشکالات ، راهکارهای عملی نیز ارائه می‌دهیم تا با همفکری و تعامل، مشکلات کاهش یافته و فضای کسب و کار تسهیل و بهره‌وری و کارایی شرکت‌ها نیز افزایش یابد.
حمایت از خدمات جدید نمایشگاهی
وی افزود: ما همواره آماده حمایت از ایده ها و روش های نوین نمایشگاهی مرتبط هستیم تا فضای مناسب برای کسب و کار جوانان و متخصصان با فناوری های جدید ایجاد گردد.فیلسوف در پایان اعلام نمود در کنار تهیه سامانه جامع انجمن جهت سهولت ارتباط با اعضا و انجام کلیه امور صنفی به صورت آنلاین، موارد مهم دیگری از قبیل تغییر محل دفتر انجمن، بررسی و پیشنهاد تصحیح لیست تخلفات HSEE و مستندسازی موارد مربوطه با همکاری انجمن، انجام راستی آزمائی غرفه سازان جهت گواهینامه های سال 1403و تهویه سالن ها در دستور کار قرار داشته که در حال مذاکره، پیگیری و تعامل با معاونین و مدیران محترم شرکت سهامی هستیم و امیدواریم در طول سه ماه آینده انجام و به نتیجه برسد.

Loading...